
Hoe een nieuwe woning er vanbuiten uitziet, daar hebben mensen al snel een gevoel bij. Maar voor de binnenkant? Dat is vaak een stuk lastiger. Het inschatten van mogelijkheden in een woning vraagt om verbeeldingskracht. Daarom ontwikkelen we samen met Triple-D hyperrealistische artist impressions van interieurs. Zo helpen we potentiële kopers op weg.
In de interieurwereld volgen trends elkaar razendsnel op. Dat weten ze bij Triple-D maar al te goed. Interieurontwerper Babien de Putter Moreira, die voor Van Wanrooij de 3D-visualisaties maakt, zegt: “Het is een kunst om kleuren, materialen en meubels zodanig op elkaar af te stemmen dat de doelgroep zich erin herkent. De mensen die onze visualisaties zien, moeten eigenlijk in één oogopslag denken: wat mooi, dit kan bij ons ook. Als je die herkenning voor elkaar krijgt, is de eerste stap naar hun nieuwe woning al gezet.”
“Dat is precies waar we bij Van Wanrooij op inspelen. Samen kijken we hoe we nieuwbouwwoningen nóg beter kunnen vermarkten. We tonen graag verschillende opties, zodat kopers een woning kunnen ervaren als een maatpak – en niet als een standaard huis met een willekeurig interieur. Zo visualiseerden we bijvoorbeeld meerdere indelingsvarianten van een zolderruimte. Waarom juist de zolder? Omdat deze ruimte vaak vrij in te delen is. Met of zonder dakkapel? Met een tweede badkamer en slaapkamers, of juist een sport-, hobby- of speelkamer? We laten zien wat er allemaal mogelijk is. Realistisch én herkenbaar voor de doelgroep. Het wauw-gevoel mag eraf spatten.”
Het juiste perspectief
De interieurs worden gemaakt op basis van BIM-modellen vanuit het gestandaardiseerde woningconcept Optio. “Passend bij het budget van de klant willen we daar als interieurontwerpers steeds een vernieuwingsslag in aanbrengen”, zegt George Nijland. “Vanuit een 3D-casco bouwen we een model op met verschillende cameraposities, lenzen en diafragma’s. Zo zoeken we naar de unieke kenmerken van een ruimte. Wordt het een close-up of juist een brede hoek? Kijken we naar de zithoek, de eettafel of de tuin? Gaan we voor gezelligheid in de keuken? Het eindbeeld is een mix van fotografie, interieurarchitectuur, verlichting en ontwerp. Zelfs het lichtplan maken we zelf. De zoektocht naar het juiste perspectief is essentieel.”
George Nijland - Triple-D
Babien wil mensen op ideeën brengen en inspireren. “Dat werkt dubbel, want dat stimuleert ook de verkoop. De beelden zijn zo fotorealistisch mogelijk, zodat ze niet gekunsteld aanvoelen. Samen met Van Wanrooij blijven we vernieuwen. Zo voegen we steeds vaker close-ups toe. Die geven sfeer en finesse. Vrouwelijke kopers zijn daar extra gevoelig voor. Je voelt bijna de vezels van de stof en ziet de damp van het theekopje. We spelen in op trends, zoals lattenwanden in de slaapkamer of als achterwand van een inloopkast. Dat brengt mensen op ideeën. De inrichting van een werk- of slaapkamer stemmen we af op het type woning. Een rijwoning vraagt iets anders dan een vrijstaande woning. De doelgroep moet zich herkennen. Dat is de grote kracht van een interieurbeeld: als mensen erin geloven, zijn ze verkocht.” Volgens Babien kun je je uren op een beeld blindstaren. ‘Het is dan fijn om samen met het team ernaar te kijken. Iedereen staat open voor feedback.’
Prettige samenwerking
George prijst de jarenlange samenwerking. “Van Wanrooij weet precies wat ze moeten aanleveren voor een optimaal resultaat. En wij weten wat we van elkaar mogen verwachten. We hebben direct contact - zonder ruis op de lijn - en kunnen snel schakelen. Onze liefde en vakmanschap voor het vak wordt begrepen. Adviezen en inspirerende voorbeelden worden vaak omarmd. Met onze gecombineerde kennis brengen we elkaar steeds een stapje verder. Zo werken we nu aan bewegende interieurbeelden, zodat potentiële kopers ruimtes in 360 graden kunnen ervaren. Dat maakt een nieuwe woning nóg aantrekkelijker.”